Vad jag tycker om bockande/skenande hästar...

Jag blir oftast inte rädd när en häst bockar eller skenar utom i början. Ibland så kan en häst skena många gånger på en lektion, vi kan ta den senaste gången någon gjorde det, Germa! Hon stack säkert minst 7 ggr den lektionen eftersom det lät i väggarna av blåsten. Första gången hon stack det klart att jag blev rädd, men mest bara precis när hon tryckte sig ut från väggen och stack iväg, men när hästarna väl bara galloperar så brukar jag bara ta tag ordentligt i tyglarna och även bromsa med rösten. Resten av lektionen som hon stack så var jag ju redan berädd, däremot så gjorde jag många vanliga halter för att få henne lyssna på mig men när hon stack så visste jag att hon bara skulle springa och inte dumma sig på något annat sätt!
 
Bockande hästar:
 
Som exempel här så kan vi ta Grey! Vi brukar gallopera på volterna, men då ställer han sig i mitten och vägrar gå fram, men så fort som man skänklar på så bockar han! Han har nog vunnit många av dom kamperna i sitt liv, vilket gör det svårt att vinna! Jag har ridit honom VÄLDIGT mkt den senaste tiden (eller rättare sagt, förra terminen) och jag vet att här gäller det att inte ge sig! Jag har ALLTID ett spö till hands och ger han sig inte så tar jag till med det! Misstro mig inte nu, jag skulle ALDRIG slå en häst, men ibland så gäller det att vara bestämd! Det man gör då är att man helt enkelt sätter hårt mot hårt! Alltså, jag tycker inte att det är läskigt när en häst bockar, det är klart, jag njuter ju inte, men jag brukar kunna kämpa emot och säga till att dethär är INTE okej! ;)
 
Men nu får ni inte heller tro att jag är en person som sitter som ett stone fejs hela tiden, det är väl klart att jag oxå blir rädd, trillar av o.s.v. och jag är INTE en otroligt bra ryttare som slår alla andra! Verkligen INTE!
 
             Dethär är Grey!                                Dethär är Germa!
 
 

Kommentarer
gwen säger:

Hejsan Svejsan! Vilken fin blogg, var gärna med i veckans blogg här:http://www.nattstad.se/Gwenochjackie?id=7872934 Ha en bra dag :)!!

2013-04-14 | 16:42:18
Bloggadress: http://nattstad.se/gwenochjackie

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback