Ridningen i Fredags!

Red ju två pass i fredags! Först så red jag för Filippa (ägaren till Chianti), fast på hennes kompis häst, Mephisto! HELT annorlunda att rida privat häst än att rida ridskolehästar!
 
Först så skrittade vi fram (såklart) och sedan så red jag en volt i vartannat hörn, en halvhalt innan varje volt och efter varje volt och en ordentlig halt per varv. Det gick bra, men fick ibland gå 2-3 varv på volterna tills jag fick honom som jag ville. I början så red jag men spö mellan händerna för att få min hand i bra höjd och stilla, behöver ju öva lite på det, men spöt släppte vi efter ett tag och då blev det många tjatningar av Filippa att jag skulle hålla den rätt. Håller nämligen min hand gärna låg och "liggande", fast den ska vara ganska hög och "stående". Men lärde mig verligen det med handen denna lektionen, så ska hela tiden tänka på det! Gjorde sedan samma övning fast i trav, gick bra fast fick noga se till så att han inte sprang iväg för mig och slutar lyssna! SLa upp stigbygglarna för att komma ner i sadeln!
 
Vi övade mkt för skänkeln och att arbeta så att han varken var för lite eller för mycket ställd på volten. I det ena varvet så fick man jobba hyfsat mycket emd att få honom ställd på volten men samtidegt hålla ytterskänkeln stadigt intill så att han inte sköt ut bogen o.s.v. Men i andra varvet så ville han gå för mycket ställd! INTE van vid det eftersom det är helt annorlunda med ridskolehästar, där ligger tänket BARA på att få hästen ställd typ. Fick då tänkta på att vara mjuk i innerhanden och arbeta mer med yttertygeln! Gjorde volten större och mindre med hjälp av skänkeln o.s.v. gick super. Sedan fick Filippa för att i det varvet där han ville ställa sig för mkt så skulle jag ställa honom utåt, gick sådär... ;). Sedan så gjorde vi den första övningen i gallop fast istället för halt, en avsaktning! Där ville han springa iväg för mig ibland, då var det bara att ta tygeln och arbeta honom! 
 
ALLT DETTA UTAN STIGBYGLAR! Tycker att Filippa av en RIKTIGT duktig instruktör! Hon förklarade bra så att man förstod o.s.v.!
 
Sedan var jag ju på dressyrkurs, nöjd med hur jag red, men vi red inte så mycket typ. Ridläraren var väldigt "försiktig" med oss. Vi galloperade bara på A och C volterna, en i taget, vi fick alltså inte gallopera allihopa samtidigt vilket betyder att halva lektionen gick åt till det. Så vi hann inte göra så mkt och det mesta var liksom väldigt enkla övningar, synd eftersom kursen skulle vara för lite mer rutinerade ryttare :( Men fick iaf. beröm för mina händer! Hade nämligen Filippas tjatande i huvudet hela tiden! ;D Så det var det värt!
 
 
Har typ INGA hästbilder, sry! Men det sitter ALDRIG någon på läktareb som kan fota när jag rider och det känns lite "osäkert" att låta kameran ligga i stallet när man rider o.s.v. eftersom folk kan ta den ifall man vill fota efteråt! Så det får bli en icke redigerad bild ist! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback